PTE

PTE

معرفی آزمون PTE به همراه برنامه‌ کامل مطالعاتی

 

 آزمون PTE چیست؟

آزمون زبان PTE یک آزمون آکادمیک شناخته شده زبان انگلیسی و جوان در دنیا است که چندسالی است راه خود را به بسیاری از دانشگاه ها، مراکز آموزشی، اداره ها و سازمانهای مهاجرت باز کرده است. این آزمون همچون سایر آزمونهای آکادمیک از 4 قسمت اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسینینگ تشکیل شده است و در مدت زمان ماکزیمم 3 ساعت توسط سازمان Pearson که ناشر مجموعه های Longman می‌باشد برگزار می‌شود و در طی سال‌های اخیر علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کرده است.

در این آزمون که همچون آزمون تافل آی بی تی تماما به وسیله کامپیوتر برگزار می‌شود، از سیستم هوش مصنوعی برای نمره دهی استفاده می‌شود و میزان تسلط داوطلب بر چهار قسمت گفتار، نوشتار، خواندن و شنیدار بر اساس نمراتی از 10 تا 90 مورد سنجش قرار می‌گیرد. این آزمون مانند آزمون آیلتس در دو نوع General و Academic برگزار می‌شود که فقط نوع Academic آن برای مقاصد دانشجویی و مهاجرتی مورد قبول می‌باشد. نمره مورد نیاز اکثر دانشگاه ها و مراکز آموزشی نمره اورآل 58 یا 63 می‌باشد.

مقایسه نمرات آزمون PTE با دیگر آزمون ها

 

بخش های آزمون PTE

موارد آزمون PTE

  • بخش صحبت کردن(Speaking)
    • Read Aloud، متن نمایش داده شده را باید با صدای بلند بخوانید.
    • Repeat Sentence، جملاتی برای شما پخش می‌شود، باید عینا به صورت صحیح تکرار کنید.
    • Describe Image، درباره محتوای تصویر یا نموداری که به شما نشان داده می‌شود صحبت کنید.
    • Re-tell Lecture، یک سخنرانی پخش شده و سپس به صورت خلاصه محتوای سخنرانی را بیان کنید.
    • Answer Short Question، سوالاتی کوتاه برای شما پخش می‌شوند که باید به آن ها پاسخ‌های کوتاه بدهید.
  • بخش نوشتن (Writing)
    • Write Essay، موضوعی به شما داده می‌شود که در جواب آن باید متنی 200 تا 300 کلمه‌ای بنویسید. برای هر Write Essay، 20 دقیقه زمان دارید.
    • Summarize Written Text، متنی در اختیار شما قرار داده می‌شود که باید در یک جمله و با حداکثر 75 کلمه خلاصه شود، به شکلی که تمام نکات کلیدی متن در آن جمله دیده شوند. برای هر Summarize Written Text، 10 دقیقه زمان دارید.
  • بخش خواندن (Reading)
    • Multiple-Choice, Choose Single Answer، بعد از خواندن یک متن نسبتا کوتاه باید به سوال مطرح شده که دارای چند گزینه و تنها یک گزینه صحیح است، پاسخ دهید.
    • Multiple-Choice, Choose Multiple Answers، بعد از خواندن یک متن متوسط باید به سوال مطرح شده که دارای چند گزینه و بیش از یک گزینه صحیح است، پاسخ دهید.
    • Re-order Paragraphs، چند پاراگراف به صورت به هم ریخته نمایش داده می شود که باید آن ها را با ترتیب صحیح سر جای خود قرار دهید تا یک متن کامل به دست آید.
    • Fill in the Blanks، متنی به شما داده می‌شود که باید آنرا با واژه های مناسبی که به صورت گزینه در زیر متن داده شده در اختیار دارید کامل کنید.
    • Reading and Writing: Fill in the Blanks، باید متن ناقصی که در اختیار شما قرار داده شده با کلمات مناسب پر کنید. این کلمات به صورت یک لیست به شما نمایش داده می‌شوند و شما باید از میان گزینه های موجود یکی از آنها را انتخاب کنید. این تسک بسیار شبیه به تسک Close test می‌باشد.
  • بخش شنیداری (Listening)
    • Summarize Spoken Text، بخشی کوتاه از یک سخنرانی را خواهید شنید و باید طی 10 دقیقه، خلاصه‌ای از قسمتهای کلیدی آنرا با 50 تا 70 کلمه بنویسید.
    • Multiple Choice – Choose Single Answer، بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی، باید به سوال مطرح شده که دارای چند گزینه و تنها یک گزینه صحیح است، پاسخ دهید.
    • Multiple Choice – Choose Multiple Answers، بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی باید به سوال مطرح شده که دارای چند گزینه و بیش از یک گزینه صحیح است، پاسخ دهید.
    • Fill in the Blanks، یک فایل صوتی و متن آن به صورت همزمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برخی از کلمات این متن حذف شده اند، با پخش فایل صوتی از شما خواسته می‌شود کلمات حذف شده را عینا در جاهای خالی قرار دهید.
    • Highlight Correct Summary، باید بعد از گوش کردن به یک فایل صوتی، پاراگرافی که به بهترین شکل آن فایل را خلاصه می‌کند انتخاب کنید.
    • Select Missing Word، یک فایل صوتی برای شما پخش می‌شود که در انتهای آن بوقی شنیده می‌شود، فرد امتحان دهنده باید از میان گزینه های موجود بهترین گزینه ای که میتواند جایگزین بوق شود و فایل صوتی را کامل میکند انتخاب نماید.
    • Highlight Incorrect Words، یک فایل صوتی برای شما پخش شده و همان زمان متن آن نیز به شما نمایش داده می‌شود که تعدادی از کلمات آن به عمد به صورت اشتباه جایگزین شده است. شما باید این اشکالات را پیدا کنید.
    • Write from Dictation، باید جملاتی را که برای شما پخش می‌شود به شکل صحیح نوشته یا به اصطلاح Transcribe کنید.

 

نحوه محاسبه نمرات آزمون PTE

.

در تصویر بالا تاثیرگذاری هر بخش آزمون در موارد مختلف قابل مشاهده است. به صورتیکه رنگ سبز نمایانگر موارد اسپیکینگ، رنگ آبی نمایانگر موارد رایتینگ، رنگ زرد نمایانگر موارد ریدینگ و رنگ قرمز نمایانگر موارد لیسنینگ می‌باشد. به عنوان مثال RS (Repeat Sentence) جزو موارد اسپیکینگ می‌باشد ولی در نمره بخش لیسنینگ نیز تاثیر دارد.

کدام دانشگاه های جهان نتیجه آزمون PTE را می پذیرند؟

جهت کسب اطلاع از اینکه آیا دانشگاه مقصدتان نتیجه آزمون PTE را به عنوان نمره زبان می پذیرد یا خیر، می توانید از طریق صفحه WHO ACCEPTS IT  وب سایت رسمی PTE نام کشور و شهری که دانشگاه مقصدتان در آن واقع شده را وارد نمایید تا لیست دانشگاه هایی که نمره این آزمون را می پذیرند مشاهده نمایید. همچنین با استفاده از این لینک دانشگاههایی که در کشور آمریکا این آزمون را می پذیرند، قابل مشاهده است.

با این وجود، توصیه اکید ما این است که به این فهرست بسنده نکنید و حتماً پیش از اقدام به ثبت نام برای آزمون  PTE، پذیرش یا عدم پذیرش نمره این آزمون را با دانشگاهی که می خواهید برای آن اپلای کنید، چک نمایید. چرا که تنها منبع موثق در این رابطه، وب سایت دانشگاه مقصد یا مسئولین دانشگاه (در پاسخ به مکاتبه شما) می باشند.

یکی از دلایل محبوبیت این آزمون در بین زبان آموزان پذیرش این آزمون توسط اداره مهاجرت استرالیا برای مقاصد مهاجرتی به جای آزمونهای تافل و آیلتس می‌باشد. در واقع کسب نمره بالا، در بازه زمانی پایین و با میزان مطالعه کمتر نسبت به سایر آزمونهای زبان باعث شده آزمون PTE در مقایسه با آزمونهای تافل، آیلتس و ... از محبوبیت بیشتری برخوردار شود. البته این موضوع نباید سبب شود که متقاضیان فکر کنند آزمون آیلتس یا تافل بسیار دشوار و غیرقابل دستیابی هستند و یا از آزمونPTE  بی استفاده تر هستند، هر کدام از این آزمون ها به خودی خود دارای ویژگی های خوب و برجسته ای هستند و فواید هرکدام در سطح بین الملل بسیار است و هر شخص بسته به هدف و مقصد خود می تواند یک مورد را انتخاب کند.

 چنانچه شما تمایل دارید که به استرالیا مهاجرت کنید و نیازمند کسب نمره 7 یا 8 در هر چهار مهارت می باشید می توانید به جای آیلتس در آزمون  PTE  شرکت کنید. معادل نمره 7 در چهار مهارت آیلتس نمره 65 و معادل نمره 8 در چهار مهارت آیلتس نمره 79 در آزمون PTE می باشد که بنا به گفته و تجربه موفق بسیاری از افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند کسب نمره 65 و 79 در آزمون PTE به مراتب راحت تر از کسب نمره 7 و 8 در آیلتس می باشد. اهمیت این موضوع بیشتر در ارتباط با مهارت Writing می باشد، چرا که از سه سال و نیم گذشته قسمت نوشتاری آزمون آیلتس در خارج از کشور مورد تصحیح قرار می‌گیرد و تجربه داوطلبان بسیاری که در این سالها در آزمون آیلتس شرکت کرده اند همواره ثابت کرده است که کسب نمره ۷ و بالاتر در مهارت Writing آیلتس به شدت سخت بوده و معمولا به سطح زبان فوق العاده قوی و شرکت در آزمون آیلتس به دفعات مکرر می‌باشد.

در نظر داشته باشید با توجه به سیستم امتیاز بندی استرالیا طی دو سال گذشته کسب امتیاز آزمون زبان انگلیسی به یک نیاز اصلی مهاجران مبدل گشته است که درصد بسیار ناچیزی از افراد در سراسر دنیا به وسیله آزمونهای آیلتس و یا تافل موفق به کسب این امتیاز میشوند. این در حالی است که انبوه کارنامه های موفق آزمون زبان PTE آنرا تقریبا به تنها راه ممکن برای کسب امتیاز ماکزیممی زبان انگلیسی تبدیل کرده است.

جدول زیر مقایسه ای بین آزمون زبان PTE و سایر آزمونهای زبان بین المللی را نشان میدهد:

همانطور که از جدل بالا مشخص است، کسب نمره مطلوب در آزمون PTE در مقایسه با سایر آزمونها بسیار دستیافتنی تر می‌باشد. (نتایج آزمون PTE علاوه بر کشور استرالیا برای ارائه به اداره مهاجرت کشورهای انگلستان و نیوزلند هم قابل استفاده است.)

برنامه زمان بندی مطالعه آزمون PTE

این برنامه با هدف آمادگی دو ماهه با روزي 5 الی 8 ساعت مطالعه تنظیم شده است. مقدار زمان اختصاص یافته با توجه به اهمیت هر بخش و نیاز مطالعه شما تنظیم شده است. اگر مدت زمان مطالعه شما کمتر و یا بیشتر است میتوانید برنامه خود را با الهام گرفتن از همین برنامه تنظیم کنید. سعی کنید نسبت هاي مطالعه در هفته به همین میزان رعایت شود.

 

اعدادی که در پرانتزهای رنگی نوشته شده اند نماینگر تعداد تسکهای مورد نیاز جهت تمرین روزانه میباشند.

چرا PTE؟

  1. آزمون پی تی ای تماما به وسیله کامپیوتر نمره دهی و تصحیح می‌شود و این مساله به معنای عدم دخالت عامل انسانی و سلیقه مصحح در تمامی قسمتهای آزمون می‌باشد که متعاقبا این آزمون را به یکی از بی طرفترین و دقیقترین آزمونهای زبان تبدیل کرده است.
  2. آزمون پی تی ای توسط سیستم هوش مصنوعی بر اساس الگوریتمی که انسانها بوسیله آن نمره دهی را انجام میدهند طراحی شده است. پر واضح است که سیستم هوش مصنوعی به دلیل فقدان منطق صحیح، توانایی استفاده از قالبهای گفتاری و نوشتاری برای کسب نمره ماکزیمم در کوتاه ترین زمان ممکن را فراهم می آورد. در واقع قسمتهای اسپیکینگ و رایتینگ این آزمون به واسطه قالبهای گفتاری و نوشتاری به ساده ترین قسمتهای آزمون های زبان بین الملل تبدیل شده است.
  3. مدت زمان کوتاه برگزاری آزمون برای هر 4 قسمت اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ (ماکزیمم 3 ساعت).
  4. منابع گسترده برای مطالعه و کسب آمادگی لازم برای آزمون.
  5. درصد بالای تکرار سوالات آزمون در برخی از قسمتهای کلیدی آزمون با وزن نمره ای بالا.
  6. استفاده از سیستم Partial Credit که به داوطلب این امکان را میدهد تا در صورت ضعف در یکی از قسمتهای آزمون، آن را در قسمتی دیگر جبران نماید. به طور مثال در صورتی که فردی در قسمت ریدینگ ضعیف باشد به واسطه قسمتهای اسپیکینگ و رایتینگ میتواند تا حد قابل قبولی ضعف خود در قسمت ریدینگ را بپوشاند.
  7. بر خلاف سایر آزمونهای بین المللی که فقط در روزهای خاص برگزاری می‌شود پی تی ای در اکثر کشورهای جهان 5 روزه هفته و هر روز در دو الی سه نوبت در حال برگزاری می‌باشد.
  8. نمره دهی سریع آزمون، بیش از 90 درصد داوطلبان نتیجه آزمون را 48 ساعت پس از اخذ آزمون دریافت خواهند کرد و 98 درصد تا 5 روز از زمان اخذ امتحان.
  9. امکان اخذ مجدد آزمون فقط 5 روز پس از اخذ هر آزمون که فرصت را برای داوطلبانی که به هر دلیل در آزمون قبلی موفق نشده اند فراهم می آورد.
  10. امکان ثبت نام ساده از منزل.
  11. امکان شرکت در آزمونهای شبیه ساز آزمون توسط سازمان برگزار کننده آزمون اصلی از منزل و بررسی ضعف یا قوت داوطلب.
  12. ارائه کارنامه تفصیلی برای آزمونهای آزمایشی و اصلی، توسط سازمان برگزار کننده آزمون، که نقاط قوت و یا ضعف داوطلب را تا حد قابل قبول، به خوبی به داوطلب گوشزد میکند. این در حالی است که در سایر آزمونهای بین الملل در صورت عدم موفقیت در آزمون داوطلب اطلاعات دقیقی از ضعف خود در قسمتهای آزمون ندارد.
  13. مقبولیت آزمون برای اهداف مهاجرتی و دانشجویی، میتوان گفت درحال حاضر تقریبا تمامی دانشگاههای استرالیا (نیوزلند) و اداره مهاجرت این کشورها این آزمون را برای اهداف دانشجویی و مهاجرتی می پذیرند، که این امر نشان دهنده میزان اعتبار آزمون زبان پی تی ای است. به علاوه تعداد بسیاری از دانشگاه های با رنک بالای آمریکا، کانادا، انگلستان، نیوزلند و ... این آزمون را برای مقاصد دانشجویی میپذیرند.
  14. این آزمون برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و ... بجای آزمون OET مورد قبول تمامی سازمانها و دانشگاه های استرالیا می‌باشد.
  15. درصد موفقیت بالاتر نسبت به آزمونهای شناخته شده آیلتس و تافل در مدت زمان کمتر و با دانش زبانی پایینتر.
  16. ارسال نمره آزمون برای هر دانشگاه و موسسه ای به صورت نامحدود بدون هزینه خواهد بود.

در پایان تصویر یک کارنامه آزمون PTE نمایش داده شده است:

در این کارنامه 4 قسمت Listening، Reading، Speaking، Writing نمرات نهایی 4 مهارت اصلی ارزیابی شده را نشان میدهند.

Enabling Skills درواقع ارزیابی پارامترهای دخیل در نمره دهی چهار قسمت اصلی آزمون می‌باشد که بر اساس نمراتی از حداقل 10 تا حداکثر 90 نشان داده میشوند.

به واسطه ارائه کارنامه جامع آزمون PTE، امکان تحلیل کارنامه، ایراد یابی، رفع اشکالات و دستیابی به نمره مورد نظر در این آزمون نسبت به سایر آزمونها ساده تر گشته است.

ثبت نام و تعیین سطح

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید